اموزشگاه عکاسیفتوژورنالیستها گروهی
از عکاسان هستد که کمتر از آنها قدردانی شده، اما حقیقتا تاثیر زیادی در
حفظ آگاهی عمومی جامعه ما داشتهاند و بخش جداییناپذیری از یک دموکراسی
سالم هستند. در مطلب پیش رو، تاریخچهی مختصری از این موضوع بسیار غنی را
مرور میکنیم. تعاریف مختلف این رشته، ارتباط آن با عکاسی هنری و رومهنگاری،
مرامنامهها و اخلاقیات عکاسی خبری و ویژهگیهای این نوع عکاسی در این
مطلب معرفی شدهاست. نخستین نشست از سلسله کارگاههای آموزشی عکاسی خبری ایسنا با حضور بیش
از 60 نفر از عکاسان علاقهمند به این مبحث برگزار شد. در این جلسه که در
سالن شهید محمدحسن قریب - عکاس ایسنا - برگزار شد، دکتر یونس شکرخواه
سردبیر همشهریآنلاین درباره تعاریف مختلف این رشته، ارتباط آن با عکاسی
هنری و رومهنگاری، مرامنامهها و اخلاقیات عکاسی خبری، ویژهگیهای
این نوع عکاسی و. با ذکر مثال، سخنانی را مطرح کرد.
فتوژورنالیسم با دیگر انواع عکاسی خبری که سوژهشان مردم است متفاوت است،
چرا که در فتوژورنالیسم، سوژه هیچ اختیاری در نحوه استفاده یا ساخت عکس
ندارد. همانند ژورنالیسم سنتی چاپی، کار فتوژورنالیست این است که یک
داستان واقعی را به موثقترین شیوه ممکن و به بینقصترین شکل ژورنالیستی
مستندسازی کند.
این عکسهای مستند به عنوان یک مکمل بصری به یک مقاله مکتوب یا اخبار
تلویزیون اضافه میشود. گاهی اوقات به تنهایی منتشر شده و به عموم مردم
ارائه میشود. فتوژورنالیست در حقیقت یک گزارشگر است، نه یک هنرمند. اگر
چه این بدین معنی نیست که عکسهایی که زندگی واقعی را گزارش میکنند را
نمیتوان، آنچنان که عکاس از زاویه دید خود میبیند، به شیوه هنری ثبت
کرد. در حقیقت، بسیاری از آثار فتوژورنالیسم و عکاسی مستند روی دیوار
موزههای مختلف قرار گرفتهاند.
شاید همین نکته برای بعضیها جای سوال باشد، اما اجماع عمومی بر این است
که فتوژورنالیسم شکلی از ژورنالیسم است که از روایت خبری حمایت بصری
میکند، نه شکلی از عکاسی که توسط روایت خبری حمایت میشود. هرچند این
دیدگاه عمومی وجود دارد، اما بیشتر افراد اغلب نمونههایی را ذکر میکنند
که یک عکس ژورنالیستی به خودی خود یک داستان کامل را روایت میکند و به هیچ
متنی نیاز ندارد که آن را پشتیبانی کند.عکاسی خبری چیست؟
کانون تخصصی آموزش عکاسی مرداد
برای مشاهده آمورش های بیشتر برروی >>آکادمی مرداد<< کلیک کنید
درباره این سایت